Ondernemer met een missie


Interview met Arvid Bosch van Rosenthal (32 jr), eigenaar van Brandpepper BV en nog vier andere bedrijven
Ik heb Arvid ontmoet in het Lorentz ondernemers centrum waar ik mijn assessments uitvoer.

Het Lorentz is een Multi bedrijvencentrum waar kleine tot middelgrote ondernemers hun werkplek hebben. Tegenwoordig is dat concept heel normaal, in 1997 toen de eerste steen werd gelegd was dat veel minder het geval. Grappig is wel dat ik toentertijd in mijn rol als managing consultant verantwoordelijk was voor de operatie bij een middelgroot psychologisch advies bureau. Wij betrokken daar als eerste huurder het pand. Is er veel veranderd sindsdien? Het is nog steeds een verzameling van startende bedrijven met een enkele grotere erbij die doorgegroeid zijn… Een van die doorgegroeide bedrijven is Brandpepper, tegenwoordig gehuisvest tegenover het Lorentz en geleid door een jonge ondernemer die in korte tijd van niks naar vijf bedrijven, meer dan 20 medewerkers en drie vestigingen (Arnhem, Amsterdam en op het mediapark in Hilversum) is gegroeid. Hoe doe je dat?

Arvid, waar liggen je roots als ondernemer en wat drijft je in het ondernemen?
Ik kom uit een ondernemersfamilie. Met uitzondering van mijn vader overigens, die werkte in loondienst bij het UWV.
Ik kwam er al vroeg achter dat zelfstandigheid en onafhankelijkheid voor mijn loopbaan het kompas waren. Zelfstandig omdat ik houd van creëren, kansen zien én benutten. Onafhankelijk omdat ik werk wil doen wat ik leuk vind, zelf richting aan mijn activiteiten kan geven en uiteindelijk ook financieel onafhankelijk kan zijn. Waar ik een hekel aan heb is logge overlegstructuren met een parafencultuur. Je kan wel zeggen dat ik daar allergisch voor ben en dat me ook drijft bij het ondernemerschap na eerst een aantal jaren in loondienst bij o.a. een grote financiële instelling te hebben gewerkt.

En, je eerste bedrijf?
Dat is Brandpepper full-services internet en marketingbureau, meteen ook het grootste van het geheel. Brandpepper stelt zich ten doel om ondernemers te ontzorgen en hen doeltreffend te ondersteunen bij hun profilering en positionering op internet maar ook offline. We gaan daarin net wat verder dan anderen op het gebied van service, bijvoorbeeld door een 24uurs helpdesk.

Huh, 24 uur, dat kan je toch nooit waarmaken??
Ja, wel dus. We werken in shifts en inderdaad, we zijn dag en nacht bereikbaar. Een werkdag heeft meer dan 10 uur en de wereld heeft verschillende tijdzones.. je krijgt als klant bij Brandpepper altijd persoonlijk advies en dat is elders wel eens anders.

Maar is dat dan voldoende onderscheidend?
Neen, het vormt een goede basis, de echte kracht van Brandpepper is de creativiteit. Daar is het bedrijfsmodel ook op geënt, het stimuleren van elkaars creativiteit. Dat doen we ondermeer door een denktank te vormen waarin iedereen zijn ideeën kwijt kan. Uiteraard betrekken we onze klanten daar intensief bij. Je moet je realiseren dat de wereld in hoog tempo verandert. Klanten en consumenten oriënteren zich anders dan vroeger. Wij zorgen ervoor dat klanten met ons sámen het eindproduct creëren, waarbij wij de rol kiezen van prikkelen en grenzen verleggen. En uiteraard ook de technische realisatie verzorgen, want met alleen creativiteit red je het niet.

Kan je een voorbeeld geven?
We realiseren we nu een volledige customized Monumenten-configurator dat een aantal toonaangevende bedrijven in deze branche reeds gebruiken. Als nabestaande kan je volledig zelfstandig een monument samenstellen. Materiaal soort, persoonlijke teksten, het kan allemaal. En je ziet direct in 3D het resultaat.

Verder faciliteren we met één van onze andere bedrijven (webshop-24.nl) professionele webshops voor het MKB en Retail organisaties. Je kan zelf als winkelier je producten (letterlijk) op de voorgrond plaatsen die de aandacht van de internet consument moeten trekken. En dat voor een heel laag bedrag namelijk onder de € 1.000,- wat bij een ander bureau veel meer kost. En… de service krijg je er gratis bij. Je weet met dat concept precies waar je aan toe bent. Uiteraard zorgen we er ook voor dat onze klanten gevonden worden dankzij een uitgekiende internet media strategie.

Is iedere klant welkom om verder te groeien?
Neen, het klinkt stoer, maar dat is niet het geval. Klanten moeten bij Brandpepper en -eerlijk gezegd- bij mij passen. Ik ben goed in staat om te filteren. Wanneer iemand echt heel irreëel is in zijn verwachtingen of erger, niet integer is, zeg ik neen. Dat komt zeker wel eens voor. Mijn idee is dat je niet creatief kunt zijn wanneer het onderliggende gevoel van er samen voor gaan, ontbreekt.

En de kritische factor, de mensen die het moeten doen? Bijvoorbeeld bij dat nachtdienst en support draaien…
Ja, daar zit natuurlijk de uitdaging. We zoeken altijd goede mensen, die en technisch en creatief zijn. De beloning die wij ze bieden is de vrijheid om zaken voor elkaar te brengen zonder dat dit meteen in traditionele opbrengsten resulteert. Zo is mijn uitgangspunt dat iedereen eigenlijk maar de helft van de tijd declarabel hoeft te zijn, we creëren bewust tijd voor creatiekracht. Dat is de kern waar ik in geloof bij dit type bedrijven. Ik ben nooit ondernemer geworden om heel snel veel geld te verdienen. Dat enthousiasme om er voor de volle 100% voor te gaan zie ik gelukkig terug in de medewerkers, een heel bijzondere mix van talenten waar ik me als ondernemer elke dag gelukkig mee prijs.

En je droom over vijf jaar?
Ik ambieer met mijn bedrijven een top 10 positie onder de internetbedrijven. Niet in omzet, maar wel qua imago en creativiteit. Ik wil dan nog steeds bezig zijn met leuke en innoverende concepten en die verder ontwikkelen met loyale, creatieve en deskundige collega’s. Want het zijn meer collega’s dan medewerkers en ik voel me echt één van hen.

En over het thema delen, hoe doe jij dat?
Ik heb al iets gezegd over de denktank en brainstorm sessies. We delen ervaringen en kennis op een heel open manier, dat doen we ook met onze klanten. Het voor jezelf houden van kennis is een teken van angst, je wordt echt niet gekopieerd wanneer je je laat uitdagen voortdurend innovatief te zijn. Het gaat om jouw creativiteit, die is uniek. Ik zie het ook breder wanneer we het hebben over duurzaamheid. Dat is ook een vorm van delen, we maken met zijn allen gebruik van een beperkt aantal bronnen en middelen, daar moeten we zuinig mee omgaan. We hebben ondermeer een concept voor de bouwbranche ontwikkeld waarmee maatwerk beton elementen kunnen worden vervaardigd wat een besparing oplevert van ruim 15 %. De afvalberg wordt daarmee een stukje teruggedrongen.

Persoonlijk beheer ik samen met een aantal familieleden een Stichting die zich inzet voor het verbeteren en behoud van natuurgronden in de regio Zutphen-Apeldoorn. Inmiddels beheren wij ruim 85 Ha eigen gronden variërend van akkers, bossen en hagen. Ook in het delen van de natuur op een verantwoorde wijze geloof ik sterk.